صفحه اصلي
رشته تربیت بدنی
کتب و ویدیوهای آموزشی
استخدامی تربیت بدنی
آزمون ها
کلاسها
منابع کنکور تربیت بدنی
دانلود رایگان
درباره ما
سبد خرید

تربیت بدنی و علوم ورزشی یکی از شاخه­ های علوم انسانی است که از جهات مختلف با علوم پایه و علوم تندرستی پیوند یافته و اثر و نقش آن در رابطه با توانبخشی و بهسازی جسمی و روانی افراد جامعه غیر قابل انکار است و در نظام جمهوری اسلامی ایران از جایگاه و منزلت ویژه ای برخوردار می­باشد. دامنه فعالیت و کارآئی تربیت بدنی و علوم ورزشی در امر آموزش و پرورش و بهداشت فردی و اجتماعی بسیار وسیع و گسترده است بطوری که تمام گروههای سنی را، از پیش از تولد تا دوره سالخوردگی و کهولت در بر می­گیرد. تربیت بدنی ماهیتی میان رشته­ ای دارد که از علوم مختلف برای تقویت و تربیت جسم و روان انسان استفاده می­کند. این رشته از یک سو مشتمل بر یکسری رشته ­های پایه­ ی پزشکی می­باشد تا جایی که فارغ التحصیل آن تا حد یک پزشکیار با جسم انسان آشنا می­ شود و از سوی دیگر بخشی از دروس این رشته شامل علوم تربیتی است تا دانشجوی این رشته با تنش و واکنش انسان­ها آشنا شود و بتواند به عنوان یک مربی با ورزشکاران یا دانش­ آموزان به درستی برخورد کند، و بالاخره یک بعد این رشته شامل علوم ورزشی می ­شود یعنی دانشجو، علوم ورزشی را به صورت علمی و عملی آموزش می­ بیند تا بتواند در رشته­ های مختلف ورزشی مهارت داشته باشد و همچنین توانایی تحقیق در علوم ورزشی را به دست بیاورد. علاوه بر این ترتیب بدنی و ورزش بعنوان یک عامل پیش گیرنده از بروز برخی از ناراحتی ها و عوارض جسمی و روحی نیز مورد توجه بوده و ثابت شده است که عامل پیشگیرنده بروز برخی از ناراحتی­ها و عوارض جسمی و روحی بوده و از پیشروی پاره ای از بیماریها مانند امراض قند و نارسائی های قبلی- عروقی جلوگیری بعمل می اورد.
 
دروس این رشته دانشگاهی عمدتاً جنبه نظری و عملی دارد. تعداد واحدهای دوره کارشناسی علوم ورزشی پیوسته مشتمل بر 132 واحد درسی می­باشد.
 
مرکز آموزش عالی کاشمر همواره از مجرب ترین و شاخص ­ترین اساتید تربیت بدنی و علوم ورزشی استفاده کرده و امیدواریم که در آینده­ای نه چندان دور بتوانیم زمینه ایجاد دانشکده علوم ورزشی در گرایش های مختلف را فراهم نمائیم.
 
بازار کار كارشناسي تربيت بدني
كساني كه دوره كارشناسي علوم ورزشي را به پايان مي­ رسانند مي­توانند علاوه بر تدريس دروس تربيت بدني در مدارس و مراكز آموزشي بكار كارشناسي تربيت بدني در سازمان­هاي دولتي، فدراسيون­هاي ورزشي و نهادهاي انقلابي و همچنين خدمت در مراكز ورزشي و درماني جانبازان و معلولين بپردازند
 
 
موقعیت شغلی در ایران
فارغ التحصیل تربیت بدنی می­تواند به عنوان مربی و مسئول ورزش در وزارتخانه ها و سازمان­ هایی که بخش تربیت بدنی دارند، فعالیت کند. همچنین می­تواند در ساخت وسایل و البسه ورزشی مشاور یک طراح باشد، چون نظرات یک کارشناس ورزشی نقش مؤثری در بهبود وسایل ورزشی دارد. در مجموع فارغ التحصیلان این رشته می­توانند به عنوان مربی در باشگاه­ های ورزشی آزاد فعالیت کنند و یا به عنوان معلم، مربی، کارشناس یا مربی بدنسازی مشغول بکار شوند.
 
 
ادامه تحصیل در ایران
امکان ادامه تحصیل در رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی تا مقطع دکتری در گرایش­های مدیریت ورزشی، فیزیولوژی ورزشی، رفتار حرکتی و آسیب شناسی ورزشی، بیو مکانیک و روانشناسی ورزشی وجود دارد.